Bagheta: Un instrument de magie în lumea muzicii
Într-o lume unde sunetul este rege, bagheta este sceptrul care îi dă viață. Un simplu gest, o mișcare delicată, poate transforma întregul univers sonor al unei orchestre. Dar ce înseamnă cu adevărat să fii dirijor? Ce rol joacă bagheta în această alchimie a sunetelor? Răspunsurile le găsim într-o poveste fascinantă despre continuitate și măiestrie, care începe cu Arturo Toscanini, continuă cu Ionel Perlea și ajunge la maestrul Gheorghe Costin.
Dirijorul: Arhitectul universului sonor
Dirijorul este o prezență enigmatică pentru spectator – un lider aparent tăcut, care își coordonează orchestra doar prin mișcări precise ale baghetei sau ale mâinilor. Dar rolul lui este mult mai complex. Dirijorul este arhitectul întregului univers sonor: el interpretează partitura, dă viață intențiilor compozitorului și creează o legătură între orchestră și public. Bagheta este un simbol al autorității, dar și al sensibilității – un instrument ce traduce gândurile în gesturi și gesturile în sunet.
Arturo Toscanini și Ionel Perlea: Maestrii baghetei
Arturo Toscanini, unul dintre cei mai mari dirijori ai tuturor timpurilor, a folosit bagheta ca pe un fir invizibil care unea emoția sa cu cea a orchestrei și a publicului. Această baghetă a ajuns mai târziu la Ionel Perlea, marele dirijor român, care a demonstrat că voința artistică poate depăși orice limită fizică.
Ionel Perlea: O lecție de reziliență
În urma unui accident vascular cerebral, Ionel Perlea a pierdut funcționalitatea mâinii drepte. Deși nu era stângaci, a continuat să dirijeze folosind doar mâna stângă, într-un efort titanic de a-și păstra cariera și arta. Una dintre cele mai impresionante reprezentații a fost interpretarea uverturii operei „Oberon” de Carl Maria von Weber – o lucrare dirijată „din ochi”, într-o demonstrație de voință care a uimit lumea.
Gheorghe Costin: Păstrătorul moștenirii
Această istorie profund umană și artistică este păstrată vie în memorie de Gheorghe Costin, dirijorul care astăzi ține în mâini bagheta ce le-a aparținut celor doi titani ai muzicii: „Această baghetă nu este doar un instrument. Este o punte între generații, un simbol al pasiunii și al sacrificiului artistic”.
Concertul: O seară de romantism german
Vineri, 22 noiembrie, de la ora 19, la Filarmonica „Oltenia” Craiova, maestrul Costin va dirija uvertura operei „Oberon” ca un omagiu adus lui Ionel Perlea. Alegerea piesei este încărcată de semnificație, fiind o reamintire a felului în care arta poate transcende limitele fizice și temporale.
Despre Ramona Bădescu
Ramona Bădescu este o prezență binecunoscută în lumea culturală din Craiova, activând ca specialist în Relații Publice la Filarmonica Oltenia din 2001. De-a lungul anilor, și-a îmbogățit experiența lucrând și ca jurnalist la Radio Trinitas (2005-2012), perioadă în care și-a transformat pasiunea pentru muzică și artă în proiecte valoroase. În literatură, Ramona și-a făcut debutul cu versuri în revista Convorbiri literare de la Iași și a publicat volumele de poezie Floare de cireș, Orologii din nori, precum și cartea pentru copii Povești săltărețe.
Sursa: Top Secret Craiova