Prima zi de școală în Iași cu provocări

Prima zi de școală în Iași cu provocări

Prima zi de scoala in Iasi cu provocari

Provocările primei zile de școală în Iași

Într-o dimineață ce părea promițătoare, elevii din Sirețel, județul Iași, au pășit cu emoție în noul an școlar, dar nu fără o umbră de incertitudine. „Săptămâna Altfel” a fost aleasă ca un început simbolic, însă realitatea era mult mai sumbră. Școala lor, cu un grad de risc seismic 1, stătea sub semnul întrebării, iar promisiunile primarului din Slobozia de a monta o școală modulară păreau mai degrabă o speranță decât o certitudine. Inspectoratul Școlar Județean Iași, cu o reticență vizibilă, părea să nu aibă încredere că elevii vor putea învăța în aceste condiții precare.

Infrastructura școlară sub semnul întrebării

Pe 8 septembrie, prima zi de școală, județul Iași se confrunta cu o realitate alarmantă: 21 de școli fără autorizație sanitară și 25 fără autorizație de securitate la incendiu. Inspectorul general adjunct, Florentin Ciobotaru, a explicat că aceste probleme nu sunt rezultatul neglijenței conducerii școlilor, ci mai degrabă o consecință a unor condiții obiective, precum lipsa apei potabile sau a grupurilor sanitare interioare. În timp ce autoritățile locale se străduiau să rezolve aceste probleme, elevii din Andrieșeni continuau să folosească toaletele din curte, o imagine tristă a unei educații în suferință.

Învățământul simultan – o realitate dureroasă

Învățământul simultan a devenit o normă în județul Iași, iar inspectorul Ciobotaru a recunoscut că, în ciuda eforturilor de a reduce numărul claselor afectate, situația rămâne critică. Exemplele din comuna Mădârjac ilustrează dilemele cu care se confruntă autoritățile: fie elevii merg pe jos la școală, fie se întorc la un sistem de învățământ simultan. În comuna Sirețel, elevii nu vor putea învăța în clădirile cu risc seismic, iar promisiunile de a instala școli modulare rămân în aer.

Provocările financiare și lipsa de resurse

Primarii din localitățile Tansa, Țibana și Popricani au ridicat din umeri la solicitările directorilor de școli pentru fonduri, răspunsul fiind același: „Nu mai sunt bani!” O realitate dură care reflectă o criză profundă în sistemul educațional. Inspectoratul Școlar Județean Iași a subliniat că, deși fondurile sunt insuficiente, prioritatea rămâne asigurarea unui mediu educațional adecvat, dar fără un sprijin financiar concret din partea autorităților locale, acest lucru pare o utopie.

Bursele pentru mame minore – o incertitudine

Într-un peisaj educațional deja complicat, bursele pentru mamele minore adaugă o altă dimensiune de incertitudine. Cu 182 de unități de învățământ în Iași, întrebările cu privire la cuantumul acestor burse rămân fără răspuns. Inspectorul școlar general adjunct, Sergiu Enea, a menționat că metodologia este în așteptare, iar până la publicarea acesteia, mamele minore rămân în suspans. Anul trecut, 79 de mame minore au beneficiat de această bursă, dar fără claritate, viitorul lor educațional este la fel de incert ca și infrastructura școlară.

Concluzie

Într-o lume în care educația ar trebui să fie o prioritate, realitatea din Iași este o oglindă a neajunsurilor sistemului. De la infrastructura precară la lipsa de fonduri și provocările administrative, elevii și profesorii se confruntă cu o serie de obstacole care pun în pericol viitorul educațional al comunității. Într-o societate care ar trebui să valorizeze educația, aceste provocări sunt un apel la acțiune, dar și un semnal de alarmă pentru toți cei implicați în procesul educațional.

Sursa: RFI România

Sursa: www.rfi.fr/ro/rom%C3%A2nia/20250908-prima-zi-de-%C8%99coal%C4%83-%C3%AEn-ia%C8%99i-marcat%C4%83-de-provoc%C4%83ri